Wanneer je in een skilift stapt heb je je vast wel eens afgevraagd hoe het kan dat deze langzamer draait in het liftstation. Iemand heeft je waarschijnlijk kunnen vertellen dat dit mogelijk is doordat de lift van de kabel wordt gehaald. Dit klinkt eenvoudig, maar in de praktijk is het toch behoorlijk vernuftig. De kabel draait gewoon door en de cabines of stoeltjes moeten aan het einde ook weer vastgekoppeld worden. In een video van liftbouwer Leitner wordt dit allemaal haarfijn uitgelegd.
Loskoppelen van de liftkabel
Moderne skiliften worden in het liftstation losgekoppeld van de kabel. Zo kun je makkelijk en veilig in- en uitstappen. De snelheid ligt in het station ook een stuk lager dan op de weg naar boven of beneden. Een handig systeem maakt het mogelijk dat het stoeltje of de cabine in het station van de kabel wordt gehaald en via een ander systeem door het liftstation gaat. Praktische dingen die je je misschien altijd al hebt afgevraagd worden in onderstaande video helder uitgelegd. Zo weet je de volgende keer wanneer je in- of uitstapt precies wat er gebeurt!
Meer over liftfabrikant Leitner
Leitner is, samen met Doppelmayr, een van de grootste bedrijven die liften bouwt. Wie vaak in de Alpen onderweg is heeft vast wel eens in een lift van Leitner gezeten. Dat Leitner met de toekomst meegaat, wordt duidelijk door de introductie van de Leitner ConnX. Dit bijzondere voertuig is een combinatie van een gondel en een elektrisch wagentje. In een liftstation kunnen de gondels worden overgezet op een elektrisch onderstel, waardoor je je route over de weg kunt vervolgen. Dit concept maakt het mogelijk om een combinatie te maken tussen skiliften en openbaar vervoer. Zouden we de ConnX over een paar jaar echt gaan terugzien in de Alpen?