De Gotthardtunnel, waarschijnlijk ken je hem wel. In de zomer is de Gotthardtunnel altijd erg druk, dankzij de vele vakantiegangers die naar Italië gaan. Het nadeel van deze tunnel is dat de drukte voor lange wachttijden kan zorgen. Ook wij hebben hier in de file gestaan. En, net zoals de meesten, heb ik het niet zo op files. Er is een alternatief! Wij hebben al meerdere malen besloten om via de Gotthard Pass te gaan. Bij Wassen verlaat je de snelweg en begin je aan de klim van de ruim 2100 meter hoge pas.
Tussen de motorrijders op de Gotthardpas
Als je door het eerste dorpje rijdt, valt op hoeveel motorrijders de pas nemen in plaats van de tunnel. Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan. Zo maakten wij eens mee dat er op de rotonde een camper voor ons de weg op draaide. Daar ging ons uitzicht en bovendien “kroop” de camper door de haarspeldbochten. Gelukkig konden we de camper even later alsnog inhalen en reden we tussen de motorrijders verder.
Blauw bordje of wit bordje?
Vervolgens rijd je langs Andermatt, een rustig dorpje dat vooral bekendstaat als wintersportbestemming. Hier staat een wit bordje “Gotthardpass” en sla je rechtsaf. Na een paar honderd meter wordt de weg smaller en asfalt maakt plaats voor klinkers. Geen paniek, dit is gewoon de juiste route. Er gaan alleen wel twee wegen naar boven, de brede “normale” weg en dit oude straatje. Voor wie wel van een beetje avontuur houdt en ervaring heeft met autorijden in de bergen zal de ervaring van het rijden over de Gotthardpas alleen maar mooier worden. De snelste optie is het volgende van de blauwe borden.
Lees ook: Angst in de auto op bergwegen: 9 tips
Top van de Gotthard pass
De top van de Gotthard pass op 2106 meter hoogte is een toeristische plek met een restaurant, museum, verschillende winkeltjes en vele motoren en auto’s die stoppen om te genieten van het uitzicht. Vanaf de pas kun je kiezen voor de doorgaande weg naar het dal of de met keitjes bestrate Tremola. Deze doorgaande weg is prima, goed onderhouden en breed. Een “eitje”. De Via Tremola staat bekend als het langste monument van Zwitserland en is vernoemd naar het dal waar het traject doorheen loopt. Voor welke weg je ook kiest, beide sluiten in Airolo aan op de snelweg naar Bellinzona.
Klein uurtje extra
In Airolo aangekomen voeg je weer in op de A2. Een tochtje over de Gotthardpass, zo’n 35 km, kostte ons in het verleden een klein uurtje, inclusief 10 minuten “genieten van het uitzicht”. Veel beter dan een uur in de file staan voor de tunnel!
Geschiedenis van de Gotthard Pass
In 1819 werd begonnen met de bouw van het eerste traject van de Gotthardpas, tussen Amsteg en Göschenen. In 1826 ging men van start met de aanleg van de paseg en deze werd voltooid in 1830, waarna men per postkoets over de 2108 meter hoge bergpas kon. In 1882 werd ook de spoorwegtunnel door het Gotthardmassief geopend. Na 1900 nam de drukte op de Gotthard Pass toe door de introductie van de auto. De weg werd steeds verder uitgebouwd en verbeterd. Vanaf 1950 werden de werkzaamheden steeds grootschaliger, door de modernisering van de tunnel Urnerloch en de Duivelsbrug. In de jaren zestig en zeventig volgde de bouw van de nieuwe weg richting Airolo. Grootste verandering was de opening van de Gotthard-wegtunnel in 1980. De Gotthard-basistunnel voor treinen is pas sinds 2017 in gebruik.